середа, 15 травня 2013 р.

Урок на тему:"ПИСЬМОВЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ"


Мета уроку:
навчальна: Ознайомити учнів із прийомами письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона;
розвивальна:  розвивати вміння розв’язувати задачі та рівняння із застосуванням письмових обчислень, вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення;
виховна: виховувати інтерес до знань, акуратність у роботі, любов до Батьківщини.


Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-подорож з використанням ІКТ
Обладнання: Таблиця, картки, картки-схеми, слайди, план уроку в картинках.
      Опорні поняття та нові терміни:

Зміст уроку

I .  Організаційний момент
 Привітання
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
-    Ви веселі, бадьорі і будемо працювати старанно, гарно, на радість усім.
-    Поверніться, будь ласка, один до одного і подаруйте один одному посмішку, поверніться, будь ласка, до наших гостей і подаруйте і їм свої щирі посмішки.
-    Зараз сядуть всі дівчата, а за ними і хлоп’ята.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і завдань уроку.
-    Для досягнення своєї мрії кожній людині потрібні знання; в народі кажуть недарма: ЦАРИЦЯ ВСІХ НАУК МАТЕМАТИКА!
Сьогодні на уроці ми познайомимося із прийомами письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона, розвиватимемо вміння розв’язувати задачі та рівняння із застосуванням письмових обчислень, вдосконалюватимемо обчислювальні навички, тому що все це необхідне для нелегкої мандрівки життям. (Слайд 1).
-    Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-    Діти, ви любите подорожувати? Тож я запрошую вас у подорож математичним потягом. Здійснемо цю захоплюючу подорож ми засобами математичних обчислень. Допомагати нам буде ваша, діти, кмітливість та любов до математичної науки.
Вашими вірними друзями під час подорожі повинні бути уважність, взаємодопомога, винахідливість.
-    У кожного з вас, пасажирів математичного потягу, є свій проїзний журнал (це ваші зошити), у них будете записувати свої спостереження і враження. Дороговказом буде підручник.
-    Починаємо працювати в проїзних журналах, вказуємо час відправлення записуємо сьогоднішнє число, класна робота).
-    Але наш потяг не готовий до відправлення. Тож визначимо девіз подорожуючих. Наш девіз:
«Якщо хочете багато знати, треба більше працювати».
Видумуй! Пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним й уважним будь
І про кмітливість не забудь! (Слайд 2).
3. Каліграфічна хвилинка
-  Перша зупинка нашого потягу буде називатись «Каліграфічна хвилинка». Сядьте рівненько та приготуйтеся до руху вперед. Прошу вас: красиво писати, уважно дивитись і нітрішки не помилитись.
-  Нашу подорож пропоную здійснити мальовничими куточками нашої України.  Багата наша Батьківщина своєю природою: річками,  озерами, горами, лісами, заповідниками, чарівними селами та містами, а також просто куточками природи, які милують око, захоплюють душу, тішать серце. А ще я приготувала вам числову інформацію про наш край. Ось послухайте і каліграфічно запишіть всі почуті числа.
Довжина кордону України 6500 км.
В Україні 73000 річок. 20000 озер.
Довжина кордону з півночі на південь 893 км, а за сходу на захід 1316 км.
Найвища гора Кримських гір (Роман-кош) – 1545 м.
Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061 м  (Слайд 3).
Завдання:
-  найдіть найбільше та найменше число (підкресліть);
-  Назвіть скільки у найбільшому числі всього тисяч, сотень, десятків;
-  Назвіть сусідів найменшого числа;
-  Як зміниться число 20000, якщо його зменшити у 10 разів? У 100 разів?
-  Записати число 1316 у вигляді суми розрядних доданків.
Створення проблемної ситуації.
-  Чи ви хочете дізнатись, скільки в Україні сіл, міст, селищ? Тоді виконайте завдання математичного диктанту.
4. Математичний диктант (Один учень виконує завдання за дошкою).
-  Обчисліть суму чисел 750 і 142 (892 селища)
-  Знайдіть різницю чисел 973 і 520 (453 міст).
Суму чисел 210000 і 30000 зменшити у 10 раз.( 24000 кв.м – територія Карпатських гір).
-  Знайдіть різницю чисел 7036 і 1000 і збільшіть її у 100 разів. ( 603700 кв.км – територія України).
-  Утворіть число, що складається із 28 одиниць 2 класу 612 одиниць 1 класу.(28612 – всього сіл в Україні). (Слайд 4).

-- Молодці, ви гарно справились з цим завданням, пригадали правила додавання і віднімання трицифрових чисел.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Підготовча робота.
-- А сьогодні набудемо навичок додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Тому зараз відправляємося в центр складних математичних обчислень. У деяких лабораторіях цього центру ми побуваємо. Перша зупинка – «Лабораторія точних обчислень».
-- Відкрийте підручник, наш сьогоднішній дороговказ на с. 51, № 317. Перевіримо, як учень виконав завдання. Поясніть, як правильно записувати числа при письмовому додаванні та відніманні.
2. Опрацювання правила.
3. Робота з таблицею.
  ІV. Закріплення нового матеріалу.
1)                                           № 318 – з коментуванням біля дошки;
2)                                           Диференційована самостійна робота:
а) за слайдами № 5
  346213                             798564
+521746                           -463231

б) № 318 (2 завдання)
в) обчислення ускладнених виразів за таблицею.
V. Фізкультхвилинка.

Потяг наш призупинився,
Пасажир уже втомився, Зробимо на дві хвилинки
Всі разом фізкультхвилинку.
Оченята роблять вправо,
Вліво, вправо, вліво, вправо,
Потім вгору, потім вниз.

Створення позитивного емоційного настрою.
-- Встаньте. Глибоко вдихніть повітря чисте і приємне. Бо таке повітря є тільки на нашій землі.
Нахиліться до струмочка, вмийте свої личка прозорою водичкою, бо така вода є тільки на нашій землі.
Подивіться, як квіточка пробивається крізь землю і тягнеться до сонечка. Такі квіти є тільки на нашій землі, на Україні.
Подивіться один на одного. Усміхніться один одному. Бережіть один одного. Бо такі діти є тільки у нас в Україні.
(Музична пауза. Танцювальні рухи під музику).
VІ. Розвиток математичних знань.
-- Після відпочинку помандруємо до лабораторії невідомих компонентів.
1) Мозкова атака.
-- Як називаються числа при додаванні?
-- Як називаються числа при відніманні?
-- Як знайти невідоме зменшуване?
-- Як знайти невідомий доданок? (Слайд 6)
2) Розв’язування рівнянь.
№ 319 (з коментуванням).
3)             Розв’язування задач
– А тепер ми завітали до лабораторії логічного аналізу. Тут ми попрацюємо із задачами.
№ 320.
а) ознайомлення з задачею;
б) Аналіз задачі:
-  Що відомо в задачі?
-  Про запитується в задачі?
-  Як дізнатися, скільки кг картоплі було?
- Чи можемо зразу дати відповідь на запитання задачі?
-  А як дізнатися, скільки залишилось?
в) Розв’язування задачі за рівнями розвитку дітей:
--  розв’язування за поданим планом:
1 дія. Скільки кг картоплі залишилось в овочесховищі?
2 дія. Скільки кг картоплі було в овочесховищі спочатку?
-- Яка з поданих схем відображає хід міркувань над задачею?
--  складання виразу самостійно.
4) Творча робота над задачею.
-- Змініть умову задачі так, щоб першою дією розв’язання було додавання.
-- Складіть задачу обернену до даної.
Було -- ?
Вивезли – 7250 кг
Залишилось – 4010 кг (Слайд 7).
4)       Розв’язування задачі № 321 (при наявності часу).
22 кг – 5 кг
?       -- 75 кг
У скільки разів 75 більше від 5?
Скільки насіння треба взяти, щоб одержати 75 кг олії?
-- Довжина річки Дніпро 2285 км , а річки Дністер – 1410 км. На скільки км Дніпро довший, ніж Дністер? (Слайд 8).
VIІ.Інструктаж домашнього завдання. Оцінювання.
-- Останньою лабораторією є лабораторія іспитів. А іспитом для вас буде виконання домашнього завдання. № 322, 323 – задача і приклади аналогічні виконаним на уроці. Вся інформація, одержана в Центрі складних математичних досліджень вам буде корисною.
«Мікрофон»
-  Чи справдились ваші очікування?
-  Чи сподобалась вам подорож?
-  Що найбільше запам’яталось?
-  Закінчилась наша подорож. Сподіваюсь, вона залишила вам багато цікавих і корисних згадок.


Немає коментарів:

Дописати коментар